WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Ketua Pengarah WHO: Hampir Tiada Perkhidmatan Kesihatan Di Utara Gaza

12/10/2024 01:35 AM

GENEVA, 11 Okt (Bernama-WAFA) -- Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, mengumumkan bahawa hampir tiada perkhidmatan kesihatan yang masih berfungsi di utara Gaza, ketika Israel terus menyekat misi bantuan daripada memasuki wilayah itu.

Menurut laporan Agensi Berita Palestin (WAFA), Ghebreyesus berkata dua misi WHO ke utara Gaza disekat dan ditolak lagi oleh pendudukan Israel.

“Kami menggesa Israel supaya menghentikan arahan pemindahan dan melindungi hospital,” katanya.

“Utara Gaza hampir tidak mempunyai perkhidmatan kesihatan lagi. Penduduk tiada tempat untuk pergi,” katanya dalam satu hantaran di platform X yang dahulunya dikenali sebagai Twitter.

Beliau turut menggesa Israel untuk memudahkan misi kemanusiaan, sambil menyatakan: “Nyawa bergantung kepada tindakan ini.”

Ketua Pengarah WHO itu juga menyeru Israel untuk berusaha ke arah gencatan senjata. “Semua orang yang terperangkap dalam konflik ini memerlukan keamanan.”

-- BERNAMA-WAFA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan