AM > BERITA

PENINGKATAN MALAYSIA DALAM LAPORAN TIP 2024 TUNJUKKAN KEMAJUAN BESAR DALAM MEMBANTERAS PEMERDAGANGAN MANUSIA

25/06/2024 06:14 PM

KUALA LUMPUR, 25 Jun (Bernama) -- Kerajaan Malaysia menyambut baik peningkatan negara ke Tahap 2 dalam Laporan Pemerdagangan Orang (TIP) 2024 Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini.

Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan dalam satu kenyataan pada Selasa berkata pengiktirafan penting ini mencerminkan kemajuan besar yang telah dicapai oleh Malaysia dalam usaha membanteras pemerdagangan manusia.

Dalam kenyataan itu, Mohamad menekankan kemajuan yang menyumbang kepada peningkatan ini termasuk peningkatan jumlah siasatan kes pemerdagangan dan usaha pendakwaan yang lebih intensif sehingga menghasilkan lebih banyak sabitan dengan hukuman yang berat.

Beliau berkata terdapat juga peningkatan dalam bilangan pendakwa raya pakar dalam isu pemerdagangan serta peningkatan dana untuk pusat perlindungan mangsa dan program kesedaran awam yang ditingkatkan.

“Malaysia akan terus mengambil tindakan serius untuk membanteras jenayah keji ini dan menangani cabaran yang timbul daripada isu TIP,” kata kenyataan itu.

Menteri itu menekankan pelaksanaan tegas Pelan Tindakan Kebangsaan Antipemerdagangan Orang (2021-2025) (NAPTIP 3.0), yang menggariskan pendekatan strategik Malaysia dalam menangani pemerdagangan manusia.

Mohamad juga menyeru rakan antarabangsa untuk bekerjasama dalam menangani cabaran bersama dalam isu ini.

Beliau menggesa negara asal untuk memikul tanggungjawab yang lebih besar dalam menghalang rakyat mereka daripada menjadi mangsa pemerdagangan serta mendakwa dan menghukum pelaku di negara asal.

Peningkatan Malaysia ke Tahap 2 dalam Laporan TIP 2024 AS menandakan pencapaian penting dalam usaha berterusan negara untuk membanteras pemerdagangan manusia.

Laporan TIP yang diterbitkan setiap tahun oleh Jabatan Negara AS menyenaraikan negara berdasarkan usaha mereka untuk memenuhi piawaian minimum bagi penghapusan pemerdagangan seperti yang digariskan dalam Akta Perlindungan Mangsa Pemerdagangan (TVPA).

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan