AM > BERITA

PARLIMEN: KKM PASTIKAN RUU PERUBATAN DIKUAT KUASA SEGERA - DR DZULKEFLY

17/07/2024 07:27 PM

KUALA LUMPUR, 17 Julai (Bernama) -- Kementerian Kesihatan (KKM) akan memastikan Rang Undang-Undang (RUU) Perubatan (Pindaan) 2024 yang diluluskan di Dewan Rakyat hari ini dikuatkuasakan secepat mungkin.

Menterinya Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata rang undang-undang itu bertujuan menambah baik peruntukan dalam proses kelulusan dan kepakaran pengamal perubatan khususnya bagi laluan ‘parallel’.

“Saya tahu Pindaan Akta Perubatan pada 2012 mengambil masa lima tahun dalam penubuhan Majlis Perubatan Malaysia (MMC) dan Daftar Pakar (NSR) yang bertanggungjawab mendaftar pakar.

“Saya beri komitmen bahawa pindaan akta ini seperti yang diharapkan Ahli Parlimen semua, kita akan lakukan dalam waktu sesegera mungkin bukannya lima tahun,” katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang (RUU) Perubatan (Pindaan) 2024 itu. 

Rang undang-undang itu yang dibahaskan 20 Ahli Parlimen diluluskan dengan lebih suara bersetuju.

Menerusi cadangan pindaan seperti dalam rang undang-undang itu, Dr Dzulkefly berharap tiada lagi isu berkaitan kualiti doktor pakar menerusi laluan ‘parallel’ dibangkitkan kerana program sarjana perubatan serta laluan ‘parallel’ memerlukan kelulusan dan pengiktirafan oleh jawatankuasa dan panel khas di bawah Majlis Perubatan Malaysia (MMC).

"Proses pengiktirafan dan kelulusan latihan kepakaran baharu yang disediakan IPT (institusi pengajian tinggi) tempatan juga akan diselaraskan dengan proses akreditasi Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) supaya proses itu dikemas kini, yang sifatnya arus perdana bukan bekerja secara sendirian (silo).

"Inilah yang kita mahukan, keterjaminan kualiti, bukan saja ditentukan dalam aliran umum proses dan jangan lagi ada yang cuba untuk pertikaikan graduan, terutama yang sedang mengamalkan (pakar yang sedang berkhidmat)," katanya.

MMC akan menyediakan ‘Malaysian Standards for Medical Specialist Training’ untuk piawaian umum dan ‘Speciality Specific Requirements’ (SSR) untuk setiap bidang kepakaran dengan sebuah panel akan dilantik bagi menilai setiap program latihan yang akan dibuat selari dengan proses akreditasi MQA.

Pindaan kepada keanggotaan MMC seperti dicadang rang undang-undang itu juga akan memastikan profesion perubatan secara keseluruhannya mendapat perwakilan yang adil.

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan