DUNIA > BERITA

BIDEN, TRUMP TETAPKAN KEPENTINGAN PENGUNDI DALAM DEBAT PRESIDEN PERTAMA YANG HURU-HARA

28/06/2024 04:08 PM

WASHINGTON, 28 Jun (Bernama-Anadolu) --  Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden dan bekas Presiden Donald Trump berusaha menetapkan kepentingan untuk pengundi AS pada malam Khamis, dalam debat presiden pertama yang kerap terganggu oleh serangan peribadi dan hujah yang tidak teratur.

Dalam debat yang tidak seimbang itu, Biden sering bergelut untuk mengekalkan fokusnya manakala Trump dengan penuh semangat mengeluarkan beberapa kenyataan yang mengelirukan dan palsu sambil mengelak daripada menjawab soalan moderator dengan jelas.

Agensi Anadolu (AA) melaporkan bahawa kedua-duanya berusaha untuk menyampaikan kepada pengundi pendekatan yang jauh berbeza yang akan mereka ambil untuk jawatan presiden sekiranya mereka memenangi penggal kedua.

Dengan suara serak sepanjang malam, Biden menggambarkan Trump sebagai punca kepada keuntungan golongan elit kaya di Amerika, mengatakan dia "memberi ganjaran kepada golongan kaya" semasa tempoh presidennya, termasuk melalui "pemotongan cukai terbesar dalam sejarah Amerika" yang menurut Biden telah memburukkan defisit negara.

"Beliau satu-satunya presiden selain Herbert Hoover yang kehilangan lebih banyak pekerjaan berbanding ketika beliau bermula," katanya.

Biden secara palsu mendakwa bahawa beliau adalah satu-satunya presiden yang tidak mempunyai "mana-mana tentera yang terkorban di mana-mana sahaja di dunia" semasa tempoh beliau memegang jawatan. 

Tiga anggota perkhidmatan AS terbunuh di Jordan pada Januari apabila dron berani mati yang dilancarkan oleh militia yang disokong Iran menyerang pangkalan tentera mereka berhampiran sempadan Syria. Seramai 13 lagi askar maut dalam pengeboman berani mati di Afghanistan semasa kekacauan AS keluar dari negara itu yang menamatkan perang paling lama Amerika.

Trump bagi pihaknya cuba menggambarkan empat tahun pertama pemerintahan Biden sebagai "bencana", berulang kali memberitahu penonton bahawa "negara kita sedang musnah", khususnya mengenai keadaan ekonomi AS dan dasar imigresen Biden.

"Kita hidup dalam neraka. Kita ada rakyat Palestin dan ramai yang melakukan rusuhan di seluruh tempat," katanya, merujuk kepada protes pro-Palestin yang berterusan di seluruh negara itu yang telah meletus berikutan perang Israel ke atas Gaza dan sokongan material AS yang berterusan untuk serangan besar-besaran itu.

-- BERNAMA-ANADOLU 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan