DUNIA > BERITA

Kekalahan Olimpik Tokyo Titik Perubahan Buat Raja Pecut Paris Lyles

05/08/2024 08:35 AM

PARIS, 5 Ogos (Bernama-Xinhua) -- Selepas memenangi pingat emas acara 100 meter (m) lelaki di Sukan Olimpik Paris pada Ahad, pelari pecut Amerika Syarikat (AS) Noah Lyles berkongsi pandangan mengenai bagaimana prestasi mengecewakannya di Tokyo 2020 telah menjadi motivasi kepadanya, lapor Agensi Berita Xinhua.

Lyles yang mencatatkan kejayaan gemilang dengan kemenangan treble dalam acara 100m, 200m dan 4x100m di Kejohanan Dunia 2023 berdepan penurunan prestasi tiga tahun lepas apabila dia hanya menduduki tempat ketiga dalam acara 200m lelaki di Tokyo.

"Dari saat itu, saya bertekad untuk tidak mengulangi pengalaman itu. Saya komited untuk melakukan sesuatu dengan betul dan berlatih bersungguh-sungguh sepanjang tahun. Semua ini telah membawa kepada perkara ini. Anda hanya memerlukan satu kemenangan, dan selagi ia adalah yang terakhir, itu sahaja yang penting," katanya.

Pingat emas itu menjadikan Lyles sebagai pelari Amerika pertama, lelaki atau wanita yang memenangi acara berkenaan sejak kejayaan Justin Gatlin pada 2004.

Kishane Thompson dari Jamaica, yang kelihatan sedikit mendahului Lyles di pertengahan perlumbaan, hanya ketinggalan 0.005 saat untuk merangkul pingat perak.

"Umpama roller-coaster, ada naik dan turun. Saya biasanya akan bermula dengan cemerlang dalam semua pusingan, terutamanya dalam acara 200m. Tetapi ini adalah kali pertama saya bertanding dalam acara 100m di peringkat Olimpik," kata Lyles.

Sementara itu, Thompson meluahkan perasaan bercampur-baurnya dengan berkata: "Saya sangat bersyukur kerana dapat menamatkan perlumbaan tanpa sebarang kecederaan. Mengingatkan masalah kecederaan saya sebelum ini, saya agak kecewa tetapi juga gembira. Saya akan menerimanya sebagaimana adanya dan bergerak ke hadapan dari sini."

-- BERNAMA-XINHUA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan