DUNIA > BERITA

Ketua MPR Indonesia Seru Penubuhan Cabang Pertahanan Siber Di Tengah Cabaran Geopolitik

16/08/2024 05:27 PM

Oleh Mohd Iswandi Kasan Anuar

JAKARTA, 16 Ogos (Bernama) -- Ketua Majlis Permusyawaratan Rakyat (MPR) Indonesia, Bambang Soesatyo mencadangkan penubuhan cabang pertahanan siber dalam Angkatan Tentera Nasional untuk meningkatkan keupayaan siber negara dan memperkukuh cabang ketenteraan sedia ada, termasuk Tentera Darat, Laut dan Udara.

Bercakap pada pembukaan Sesi Tahunan MPR di Parlimen di sini pada Jumaat, Soesatyo menekankan kepentingan inisiatif ini berikutan cabaran geopolitik yang dihadapi Indonesia.

Lokasi strategik negara berhampiran negara Komanwel seperti Malaysia, Singapura dan Australia serta ketegangan geopolitik global yang melibatkan Rusia, China dan Amerika Syarikat, telah diketengahkan sebagai faktor utama.

“Kita memasuki era 'Internet of Military Things' yang operasi ketenteraan boleh dikawal dari jarak jauh dengan kelajuan, ketepatan dan keberkesanan yang lebih tinggi,” jelas Soesatyo.

Isu-isu kritikal lain yang dibangkitkan termasuk sektor pertanian, kemajuan digital, peralihan tenaga, industri hiliran dan pembangunan ibu kota baharu Nusantara, di Kalimantan Timur.

Beliau menekankan keperluan untuk strategi komprehensif bagi meningkatkan keupayaan pengeluaran domestik dan mengurangkan kebergantungan pada import makanan untuk mencapai kedaulatan makanan.

Soesatyo juga menekankan jurang digital yang semakin meluas, terutamanya di Indonesia timur, walaupun terdapat kemajuan ketara dalam perkhidmatan digital merentasi sektor perdagangan, kewangan dan operasi kerajaan.

Mengenai keselamatan siber, beliau menekankan keperluan untuk agensi khusus dan peraturan yang kukuh bagi menangani pelanggaran data baru-baru ini, sambil menyatakan bahawa Indeks Keselamatan Siber Nasional Indonesia 2023 menduduki tempat kelima di Asia Tenggara.

Mengenai tenaga, Soesatyo mengakui bahawa peralihan tenaga adalah usaha besar yang memerlukan pelaburan yang besar dan tidak boleh diselesaikan dalam tempoh tiga hingga lima tahun.

Beliau memuji strategi industri hiliran yang menunjukkan hasil yang memberangsangkan, terutamanya dalam sektor pemprosesan mineral.

Terutamanya, Indonesia telah menyaksikan peningkatan ketara dalam pelaburan dan pertumbuhan eksport nikel, menjadikan negara ini pengeluar nikel terkemuka dunia.

Beliau juga bercakap mengenai pembangunan Nusantara, menyifatkannya sebagai simbol harapan dan tekad kolektif negara serta keazaman dan menggesa kemajuan berterusan untuk menjadikannya pusat kekuatan dan inspirasi.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan