DUNIA > BERITA

Anwar Ucap Tahniah Kepada Shigeru Ishiba Dipilih Sebagai PM Baharu Jepun

01/10/2024 04:41 PM

KUALA LUMPUR, 1 Okt (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengucapkan tahniah kepada Shigeru Ishiba atas pemilihannya sebagai Perdana Menteri baharu Jepun.

Anwar juga berharap dapat bekerjasama rapat dengan Ishiba bagi meningkatkan kerjasama, meneroka peluang baharu, dan terus membina masa depan yang dipenuhi dengan kemakmuran dan keselamatan bersama.

"Setinggi-tinggi tahniah kepada Shigeru Ishiba atas pemilihannya sebagai Perdana Menteri Jepun.

“Jepun merupakan antara rakan kongsi yang paling dihargai dan penting bagi Malaysia, dan ikatan ini semakin kukuh pada Disember lepas apabila kita meningkatkan hubungan kepada kerjasama strategik yang komprehensif,” katanya dalam catatan di Facebook hari ini.

Presiden Parti Demokratik Liberal (LDP) itu dipilih sebagai perdana menteri di Dewan Perwakilan hari ini, menggantikan Fumio Kishida. Pilihan raya diadakan pada waktu keyakinan awam yang rendah terhadap politik, ekonomi yang rapuh, dan kebimbangan keselamatan yang semakin meningkat, lapor Agensi Berita Kyodo

Anwar berkata peranan Jepun dalam perjalanan ekonomi Malaysia adalah sangat penting, dengan syarikat-syarikat Jepun berperanan sebagai rakan kongsi yang tidak ternilai dalam usaha negara menuju ekonomi berteknologi tinggi dan bernilai tinggi.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada Kishida atas dedikasi dan usaha tanpa henti beliau dalam memperkukuh hubungan antara Malaysia dan Jepun.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan