AM

Bomba Giat Padam Kebakaran Di Tapak Pelupusan Sampah Lubok Jong

26/02/2024 02:25 PM

PASIR MAS, 26 Feb (Bernama) -- Tapak pelupusan sampah seluas kira-kira 0.2 hektar di Lubok Jong, di sini, terbakar malam tadi.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Pasir Mas Mohd Azmi Hussin berkata kebakaran berlaku kira-kira 9.40 malam dan operasi pemadaman dilakukan sejak 10 malam.

Beliau berkata Majlis Daerah Pasir Mas (MDPM) turut membantu membuat sistem perparitan menggunakan dua jengkaut bagi mengawal kebakaran.

"Kita menggali sistem perparitan sedia ada yang dibina oleh MDPM di tapak itu bagi menghalang kebakaran merebak ke kawasan luar,” katanya kepada Bernama di lokasi kejadian hari ini.

Tinjauan Bernama mendapati operasi pemadaman melibatkan 14 anggota bomba dibantu anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), MDPM serta Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA).

Mohd Azmi berkata pihaknya menjangkakan kerja-kerja pemadaman mengambil masa dua hingga tiga hari.

"Kebakaran terkawal dan tidak melibatkan kawasan rumah penduduk kampung. Punca kebakaran sedang disiasat," katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan