AM

FENOMENA 'ALAMAK RAYA LAGI' TARIK MINAT KAUM LAIN BERSAMA RAIKAN AIDILFITRI

19/04/2024 03:23 PM

Oleh Nursyabiha Sukri

SEREMBAN, 19 April (Bernama) -- Lagu ‘Alamak Raya Lagi’ dendangan kumpulan De Fam terus mencetuskan fenomena apabila sekumpulan gadis berbangsa India yang manis menggayakan baju kurung dan kebaya menari menggunakan lagu itu dalam aksi klip video hari raya sehingga trending di TikTok.

Dikenali dengan nama The Cine Dance, video tarian oleh 11 penari berusia 14 hingga 26 tahun itu semakin mendapat perhatian di media sosial khususnya TikTok, Instagram dan Facebook sehingga merekodkan hampir satu juta tontonan.

Pengasasnya, Thaneswari Rajenthiran, 26, berkata lagu asal penyanyi berkumpulan popular terdiri daripada Azira Shafinaz, Cik Manggis dan Sophia Liana itu mampu menarik minat pelbagai kaum untuk bersama-sama meraikan Aidilfitri.

 “Kami dianggotai 11 penari termasuk saya sebagai guru tari, saya memilih lagu ini kerana ia  trending dan mendapat sambutan orang ramai di TikTok selain lagu ini juga menerangkan situasi sebenar dalam menyambut perayaan.

 “Bagi memastikan hasil rakaman ini menarik, kami memilih memakai baju kurung dan kebaya, membeli daun ketupat dan bahan dijadikan rendang sebagai prop. Semasa merakam video ini, kami agak kesuntukan masa kerana cuaca ketika itu panas, tetapi saya berpuas hati dengan hasilnya,” katanya kepada Bernama.

Thaneswari yang berasal dari Seremban berkata dia dan ahli kumpulannya hanya mengambil masa beberapa jam sahaja mendapatkan rentak koreografi dan merakam video itu dengan memilih Lembaga Muzium Negeri Sembilan sebagai lokasi bagi membangkitkan kemeriahan suasana hari raya.

Memuji komitmen pelajarnya, Matheyarasi Sugumar, Tamaraa Parameswaran, Humaszalini Gunasaykaran, Nonisha Jeyendran, Kishalini Magenthiran, Neena Ramu, ⁠Yuvna Moorthy, Pavithrah Thuraibalan, Harsshala Kalai dan Jeyavicknes Jeyraman dalam menjayakan klip video berkenaan, Thaneswari berkata ia secara tidak langsung menaikkan semangatnya untuk terus tampil dengan persembahan menarik dalam pelbagai genre muzik bagi menghiburkan masyarakat. 

Anak ke empat daripada lima adik beradik ini berkata menjadi rutin sejak lima tahun lepas kumpulan Cine Dance merakamkan klip video tarian sempena Aidilfitri mengikut lagu raya yang dipilih namun kali ini tampil dengan kelainan dengan merakamkannya di luar studio.

“Sebelum ini pun memang kami ada merakamkan tarian lagu raya yang hits di media sosial seperti lagu Pejam Celik Hari Raya pada tahun lepas,” katanya.

Menceritakan minatnya dalam bidang tarian, Thaneswari  yang merupakan pelajar pengurusan penerbangan berkata bidang itu menjadi minatnya sejak kecil dan bercita-cita mahu mengembangkan kelas tarian sehingga ke peringkat antarabangsa.

“Saya seronok menceburi bidang tarian, selain mengajar di Seremban, saya juga berulang ke Kuala Lumpur, Nilai dan Kajang sebab pelajar saya terdiri pelbagai kaum, seronok melakukan perkara kita minat dan mendorong saya lebih berdisplin dan fokus untuk berjaya,” katanya.

Sementara itu, Sophiatul Liana Mohamed Sobri atau dikenali Sophia Liana berkata dia sangat gembira dan menghargai apabila lagu raya pertama ciptaan De Fam,  Alamak Raya Lagi mendapat perhatian bukan sahaja di dalam negara malah turut tular di luar negara.

Sokongan kaum lain yang turut bersama-sama memeriahkan Aidilfitri kali ini dengan menonjolkan video menarik  menggunakan lagu raya itu memberi makna cukup besar yang secara tidak langsung menjadi jambatan kemesraan antara kaum di negara ini.

"Majoriti pendengar mengambilnya dari sudut positif dan buat trend di media sosial dan niat kami untuk mencetuskan suasana gembira bersama keluarga mereka...kami gembira kerana ada yang mengikuti trend ini," katanya.

"Sejujurnya, kami berasa sangat bangga apabila kaum lain turut serta menggunakan lagu ini sebagai kandungan di media sosial, maksudnya lagu ini diterima oleh seluruh masyarakat termasuk rakyat Sabah dan Sarawak, mereka juga kreatif apabila menggunakan bahasa dan dialek masing-masing menerusi lagu raya ini," katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan