AM

MALAYSIA PANTAU SITUASI TERKINI DI ASIA BARAT, MINTA SEMUA PIHAK TERLIBAT SUPAYA BERTENANG

19/04/2024 10:03 PM

PUTRAJAYA, 19 April (Bernama) --  Malaysia memantau dengan rapi perkembangan terkini di Asia Barat dan menyeru semua pihak yang terlibat supaya bertenang  dan terus berusaha mencari jalan penyelesaian diplomatik. 

Kementerian Luar (Wisma Putra) dalam satu kenyataan hari ini juga menasihatkan semua rakyat Malaysia yang bermastautin atau melancong ke rantau berkenaan supaya sentiasa berwaspada dan terus mengikuti perkembangan situasi semasa.  

“Mereka juga diminta supaya sentiasa peka dengan sebarang kemungkinan gangguan jadual penerbangan dan disarankan untuk merancang perjalanan mereka dengan sewajarnya,” katanya.

Rakyat Malaysia yang memerlukan bantuan konsular boleh menghubungi Kedutaan Besar Malaysia di Tehran, Iran di alamat No 25, 2nd Alley, North Zarafshan St., Shahrak-e-Gharb atau hubungi talian  +98 21 8807 24444  atau +98 21 8807 8606,  juga menerusi e-mel mwtehran@kln.gov.my atau mwconsular.teh@gmail.com.

Media melaporkan letupan kedengaran di beberapa bandar di Iran awal Jumaat di tengah-tengah dakwaan serangan dilakukan Israel ke atas Iran.

Letupan dilaporkan berlaku di Isfahan, di tengah Iran dan ke barat Tabriz yang terletak di barat laut negara itu, lapor Agensi Anadolu yang memetik Agensi Berita Republik Islam Iran (IRNA).  

Ketegangan antara Iran dan Israel meningkat selepas Tehran melancarkan serangan misil dan dron ke atas Israel pada Sabtu lepas sebagai tindak balas terhadap serangan Israel ke atas konsulat Iran di Syria yang meragut nyawa tujuh penasihat tenteranya.     

Israel berkata akan ia bertindak balas secara ketenteraan kepada serangan Iran hujung minggu lepas.

-- BERNAMA

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan