DUNIA

Tom Pidcock letakkan COVID-19 di belakang, siap sedia untuk Olimpik Paris

26/07/2024 10:19 PM

PARIS, 26 Julai (Bernama-PA Media/dpa) -- Tom Pidcock yakin beliau telah pulih sepenuhnya daripada jangkitan COVID-19 baru-baru ini dan sedang bersiap sedia untuk mempertahankan kejuaraan basikal bukit Olimpik pada Isnin ini, lapor agensi berita Jerman (dpa).

Pidcock, 24, terpaksa menarik diri daripada Kejohanan Tour de France (TdF) pada pagi peringkat ke-14 kurang dari dua minggu lepas setelah diuji positif dan menunjukkan gejala.

"Saya baik-baik sahaja," kata Pidcock pada Jumaat. "Saya positif selama enam hari... saya agak sakit sebenarnya, dan selepas peringkat-peringkat itu ia menjadi lebih teruk jadi keputusan yang lebih baik adalah saya berhenti.

Saya berada di tempat yang baik. Saya gembira dengan keadaan saya sekarang, saya telah pulih dengan baik. Saya rasa saya boleh berpuas hati dengan bagaimana pemulihan saya berjalan, " katanya lagi.

Jika Pidcock berjaya ke peringkat akhir TdF hujung minggu lepas, beliau hanya mempunyai lapan hari untuk bersedia untuk perlumbaan Olimpik tetapi dia berkata dia sentiasa berniat untuk sampai ke Nice sebelum jatuh sakit.

"Jatuh sakit bukan sebahagian daripada rancangan itu, dan kita perlu menyesuaikan diri dengannya," katanya.

Perlumbaan basikal bukit akan berlangsung pada Ahad dan Isnin di Bukit Elancourt, bekas tapak kuari di pinggir Paris, dengan perlumbaan peserta wanita pada Ahad sebelum lelaki menyusul sehari kemudian.

Pidcock berkata litar itu "agak hambar", banyak bahagian kerikil dan kurang ciri semula jadi daripada litar yang membentuk jadual Piala Dunia.

"Ia bukan litar terbaik di dunia tetapi ia sama untuk semua orang," katanya. "Mereka boleh melakukan kerja yang lebih baik untuk menjadikannya lebih seperti sebuah litar basikal bukit."

Bekas juara dunia Evie Richards, yang akan berusaha untuk memperbaiki pencapaianya dari tempat ketujuh di Olimpik Tokyo, bersetuju. Walaupun hujan di Paris pada Jumaat dengan keadaan lembap dijangka berterusan hingga awal pagi Sabtu, kedua-dua pelumba tidak menjangka keadaan itu memberi kesan besar.

"Kami suka litar semula jadi yang berubah mengikut keadaan," kata Richards. "Ia tidak akan menjadi berlumpur, saya tidak fikir ia boleh menjadi berlumpur, tetapi mereka telah melakukan yang terbaik dengan betapa dekatnya dengan Paris - tidak mudah untuk mewujudkan laluan basikal bukit di mana-mana sahaja.

Jika saya yang mereka bentuknya, saya akan sediakan lebih banyak ciri semula jadi, bukan buatan manusia, tetapi saya rasa kita biasanya melihat itu dalam Olimpik berbanding Piala Dunia di mana anda berada di Alps atau resort ski di suatu tempat.

Hanya ada satu laluan untuk diambil. Biasanya ada banyak laluan berbeza dan anda boleh memilih... Ia mungkin lebih mudah untuk dipelajari tetapi kurang pilihan apabila anda datang untuk berlumba," katanya.

Selepas perlumbaan lelaki pada Isnin, Pidcock akan memberi tumpuan kepada perlumbaan lebuh raya pada Sabtu berikutnya.

Dengan perlumbaan basikal bukit sebagai keutamaannya, Pidcock berkata dia akan gembira dengan sebarang warna pingat dalam acara itu.

"Saya akan memikirkan tentang perlumbaan lebuh raya pada Selasa," katanya. "Saya rasa ia boleh menjadi agak terbuka. Pasukan-pasukan agak kecil, medan perlumbaan juga kecil jadi ia boleh menjadi sesuatu yang dinamik dan agak berbeza. Anda mungkin perlu lebih berfikiran terbuka, lebih agresif."

-- BERNAMA-dpa

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan