DUNIA

BRI China: Era Baharu Kerjasama Ekonomi, Bukan Kolonialisme

08/08/2024 10:15 PM

Oleh Noor Bakhtiar Ahmad

KUALA LUMPUR, 8 Ogos (Bernama) -- Inisiatif Jalur dan Laluan (BRI) China tidak seharusnya dilihat sebagai bentuk imperialisme atau kolonialisme baharu sebaliknya sebagai platform untuk kerjasama ekonomi, pembangunan infrastruktur dan tidak campur tangan dalam urusan dalaman negara lain.

Naib Pengerusi Institut Institut Jalur dan Laluan di Sweden, Hussein Askary berkata pendekatan China melalui BRI terbukti lebih memberi manfaat berbanding strategi yang digunakan oleh kuasa Barat.

Beliau menambah bahawa ketakutan terhadap imperialisme dan kolonialisme akan hilang apabila orang ramai menyaksikan manfaat kerjasama yang nyata dengan China.

"China tidak mempunyai sejarah kolonialisme. Apa yang ditawarkannya dan ini semakin diiktiraf, adalah kelebihan ekonomi dan persahabatan yang tulen.

“Apabila orang China berbicara tentang persahabatan, mereka benar-benar bersungguh-sungguh," katanya semasa syarahan mengenai kejayaan dan cabaran BRI dari perspektif Asia Barat di Universiti Malaya (UM) pada Khamis.

Syarahan yang dikendalikan oleh Timbalan Pengarah Eksekutif Institut Asia-Eropah (AEI) UM Prof Madya Dr Roy Anthony Rogers itu dihoskan bersama oleh Jabatan Pengajian Antarabangsa dan Strategik Fakulti Sastera dan Sains Sosial UM serta Kaukus Inisiatif Jalur dan Laluan untuk Asia Pasifik (BRICAP).

Antara yang hadir ialah Presiden BRICAP Tan Sri Ong Tee Keat dan Timbalan Ketua Jabatan Kajian Antarabangsa dan Strategik UM Dr Lam Choong Wah.

Ketika ditanya mengenai pengaruh China di Asia Tengah, Askary berkata penjajaran rantau itu dengan kuasa jiran seperti China dan Rusia dibentuk oleh realiti geografi, ekonomi dan politik.

Beliau menekankan bahawa komitmen China terhadap pembangunan infrastruktur dan ekonomi, ditambah dengan pendirian tidak campur tangan, telah menjadikannya rakan kongsi yang lebih menarik bagi negara Asia Tengah berbanding negara Barat.

"Kini, banyak negara Asia Tengah juga kecewa dengan dasar Barat kerana tiada pelaburan ekonomi sebenar terutamanya dalam infrastruktur," katanya.

Askary juga menyeru kuasa Barat untuk kembali kepada dasar luar yang berakar umbi dalam kewujudan bersama secara aman dan kerjasama ekonomi.

Beliau memetik Afrika sebagai contoh, menggesa Barat untuk memberi tumpuan kepada pembangunan benua itu daripada mengeksploitasi sumbernya.

"Sebagai contoh, kita perlu memberi lebih banyak tumpuan kepada pembangunan Afrika daripada merompak Afrika dan mengambil bahan mentah.

"Setiap orang di Eropah mengeluh tentang imigrasi, bahawa orang meninggalkan Afrika dan datang ke Eropah. Anda tidak menyelesaikan masalah itu dengan menangkap orang di sempadan.

"Anda menyelesaikannya dengan membina ekonomi di Afrika, bekerjasama dengan China dan negara-negara lain untuk membina ekonomi di Afrika supaya orang muda akan tinggal di negara mereka dan menyumbang kepada pembangunan negara mereka daripada mengambil risiko nyawa mereka untuk pergi ke Eropah," katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan