DUNIA

Pakistan Harap Hubungan Serantau Lebih Erat Di Bawah Kepimpinan Malaysia Sebagai Pengerusi ASEAN

12/08/2024 10:45 PM

KUALA LUMPUR, 12 Ogos (Bernama) -- Pesuruhjaya Tinggi Pakistan ke Malaysia Syed Ahsan Raza Shah menyatakan sokongan padu terhadap Malaysia yang bakal mengambil alih peranan sebagai pengerusi Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) tahun depan.

Menekankan potensi besar untuk kerjasama serantau yang lebih mendalam, beliau berkata peranan kepimpinan Malaysia dalam blok serantau itu menawarkan peluang terbaik untuk secara tidak langsung meningkatkan hubungan dua hala antara Pakistan dan Malaysia.

"Malaysia telah menjadi satu daripada penyokong utama Pakistan di ASEAN, membantu kami mendapatkan perkongsian dialog sektoral. Kami kini menantikan untuk menjadi rakan dialog penuh dengan ASEAN, dengan sokongan berterusan dari Malaysia,” katanya.

Beliau menyatakan demikian semasa temu bual sempena Hari Kebangsaan Pakistan yang disambut pada 4 Ogos semasa program "The Nation" terbitan Bernama TV pada Isnin.

Syed Ahsan turut memuji ASEAN sebagai model kerjasama dan kestabilan serantau sambil menekankan peluang yang diberikannya untuk kerjasama lanjut.

Mengulas mengenai keamanan dan kestabilan global, terutamanya berkaitan konflik yang berterusan di Palestin, Syed Ahsan menekankan peranan yang boleh dimainkan oleh Pakistan dan Malaysia secara berkesan dalam Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC).

Beliau memuji Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim atas sokongannya untuk isu-isu yang berkaitan dengan kepentingan umat Islam dan penglibatannya dengan pemimpin Islam di seluruh dunia, termasuk Perdana Menteri Pakistan, Shehbaz Sharif.

"Malaysia terkehadapan dalam memperjuangkan isu-isu Islam. Kedua-dua negara berkongsi dasar luar yang hampir sama, terutamanya mengenai situasi di Palestin.

“Anwar telah bercakap dengan Perdana Menteri Shehbaz Sharif sekurang-kurangnya tiga kali dalam beberapa bulan kebelakangan ini, membincangkan isu Palestin dan kebimbangan serantau lain. Hubungan ini akan diteruskan," tambahnya.

Syed Ahsan turut menekankan keperluan untuk menyelesaikan konflik di Timur Tengah dan Asia Selatan, termasuk pertikaian Kashmir, mengikut resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC).

Mengenai hubungan dua hala antara kedua-dua negara, beliau menegaskan bahawa tumpuan utama adalah untuk memperkukuh hubungan antara rakyat yang disifatkannya sebagai asas kepada hubungan itu.

“Hubungan ini berkembang dengan stabil. Sebagai destinasi pelancongan halal, Pakistan kini muncul sebagai pasaran penting bagi pelancong Malaysia. Begitu juga, sejumlah besar rakyat Pakistan datang ke sini, terima kasih kepada media sosial dan program televisyen.

“Pendidikan adalah sektor penting yang lain. Pakistan berada di kedudukan antara sumber utama pelajar asing di universiti Malaysia kerana taraf pendidikan yang tinggi. Dalam lawatan peringkat tinggi akan datang, kami ingin menandatangani MoU mengenai kerjasama budaya, menggabungkan pendidikan, budaya dan pelancongan,” tambahnya.

Pakistan merupakan antara negara pertama yang menjalinkan hubungan diplomatik dengan Malaysia pada 1957.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan