DUNIA

Kyrgyzstan Mahu Manfaat Kepakaran Malaysia Dalam Kewangan, Industri Halal & Pelancongan

23/08/2024 04:26 PM

Oleh Wan Muhammad Aslah Wan Razali

KUALA LUMPUR, 23 Ogos (Bernama) -- Kyrgyzstan sedang berusaha untuk memperkukuh hubungan dua halanya dengan Malaysia, dengan memberi tumpuan kepada kepakaran dalam pengurusan kewangan, industri halal dan pembangunan pelancongan, kata Duta Besarnya ke Malaysia, Anvar Anarbaev.

Duta itu memuji kejayaan ekonomi Malaysia, menyifatkannya sebagai "negara harimau" dan "kisah kejayaan" yang ingin dicontohi oleh Kyrgyzstan.

Anarbaev juga menekankan bahawa kepakaran dan pengalaman Malaysia dalam pembangunan ekonomi tidak ternilai kepada Kyrgyzstan.

Beliau menyatakan kemungkinan melantik penasihat khas dari Malaysia untuk membantu Kyrgyzstan dalam melaksanakan strategi serupa dalam konteks geopolitiknya yang unik.

Konteks ini termasuk kedudukannya, dikelilingi oleh ekonomi yang lebih besar seperti China dan Rusia, dan cabaran keselamatan serantaunya.

Kemungkinan pelantikan penasihat khas kepada kerajaan Kyrgyzstan dari Malaysia menjadi topik perbincangan semasa lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Kyrgyzstan pada Mei.

Permintaan itu dibuat oleh Pengerusi Kabinet Menteri Kyrgyzstan, Akylbek Zhaparov.

Anarbaev berkata satu lagi fokus utama perbincangan semasa lawatan Anwar  mengenai dana haji Malaysia, Tabung Haji.

"Tabung Haji adalah sesuatu yang unik, bukan sahaja untuk rantau ini tetapi untuk dunia. Kami sedang mengkaji dengan teliti kerana kami mahu memperkenalkan sistem serupa di Kyrgyzstan, kerana pengurusan kewangan kami untuk jemaah haji masih belum dibangunkan sepenuhnya," katanya kepada Bernama pada Jumaat, di sini. 

Duta itu juga menyatakan minat Kyrgyzstan terhadap industri halal Malaysia, yang diiktiraf di peringkat global kerana piawaian dan kecekapannya.

Beliau menjelaskan Kyrgyzstan menghasilkan produk daging seperti kambing, daging lembu dan madu dan melihat pasaran halal yang semakin berkembang sebagai peluang untuk mengembangkan eksportnya, bukan sahaja ke negara majoriti Islam tetapi juga ke negara bukan Islam seperti China, yang terdapat permintaan yang semakin meningkat untuk produk halal.

"Kami sedang menghubungi syarikat halal di Malaysia untuk menganjurkan latihan untuk kami. Kami berhasrat untuk meningkatkan import dan eksport kami dan memanfaatkan permintaan yang semakin meningkat untuk produk halal, terutamanya di China, yang berkongsi sempadan dengan Kyrgyzstan," katanya.

Bercakap mengenai pelancongan, Anarbaev membincangkan cabaran kesalinghubungan antara kedua-dua negara, menekankan keperluan untuk penerbangan terus untuk memupuk persefahaman dan hubungan yang lebih baik antara rakyat Kyrgyzstan dan Malaysia.

"Kami melihat semakin ramai pelancong Malaysia yang melawat Kyrgyzstan. Kami sedang berusaha untuk mempromosikan lagi pelancongan, termasuk menganjurkan lawatan serantau yang akan meliputi Kyrgyzstan dan negara Asia Tengah yang lain," katanya.

Sebagai sebahagian daripada usaha ini, Anarbaev mendedahkan bahawa Kyrgyzstan sedang merancang jerayawara pelancongan di Malaysia pada 28 Okt, yang ditaja oleh Dana Sokongan Pembangunan Pelancongan Kyrgyzstan.

Acara itu akan menjemput agensi pelancongan Malaysia untuk membantu mempromosikan Kyrgyzstan sebagai destinasi pelancongan.

Selain mempromosikan pelancongan, Kyrgyzstan sedang berusaha untuk mewujudkan penerbangan terus antara kedua-dua negara.

Beliau berkata delegasi yang diketuai oleh ketua Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Kyrgyzstan melawat Malaysia pada Jun lepas, mengadakan rundingan dengan agensi kerajaan Malaysia, termasuk Kementerian Pengangkutan dan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia.

"Kami optimis untuk melancarkan penerbangan terus, mungkin disewa pada mulanya, sekali atau dua kali seminggu," tambahnya. 

Sementara itu, duta itu menekankan kepentingan sambutan Hari Kemerdekaan Kyrgyzstan, yang kebetulan jatuh pada tarikh yang sama dengan Hari Kemerdekaan Malaysia, 31 Ogos.

"Hari Kemerdekaan adalah cuti utama di Kyrgyzstan. Kami menghargai kemerdekaan kami, dan setiap warganegara adalah patriotik. Semua orang berusaha menyumbang kepada pembangunan Kyrgyzstan, dan hakikat bahawa kami meraikan kemerdekaan pada tarikh yang sama dengan Malaysia adalah sangat indah," tambahnya.

-- BERNAMA 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan