WILAYAH - SARAWAK > BERITA

PARLIMEN: PROJEK "RIVER OF LIFE" SIAP 81 PERATUS - DR ZALIHA

10/07/2024 08:08 PM

KUALA LUMPUR, 10 Julai (Bernama) -- Projek Sungai Nadi Kehidupan atau “River of Life” (RoL) berjaya disiapkan 81 peratus berdasarkan status terkini, menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa.

Beliau berkata walaupun belum mencapai tahap 100 peratus, Sungai Klang dan Sungai Gombak iaitu dua sungai utama yang melalui proses transformasi melalui projek berkenaan telah berjaya mencapai status sebagai ikon waterfront yang dinamik dan berdaya huni dengan nilai ekonomi tinggi.

“Ini sebagaimana yang diidamkan ketika projek ini diilhamkan dahulu. Perkara ini boleh dilihat melalui pelbagai pengiktirafan yang diterima," katanya ketika menggulung perbahasan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) Siri 2 2024 hari ini.

Sebelum ini, LKAN mendedahkan projek pemuliharaan sungai dalam kawasan bandar yang paling kompleks dengan kos tertinggi pernah dilaksanakan di Malaysia iaitu RM4.363 bilion itu, dijangka tidak berjaya disiapkan mengikut tempoh ditetapkan tahun ini walaupun RM3.915 bilion telah dibelanjakan. 

Menurut laporan itu, hingga Julai tahun lepas lapan projek di bawah RoL masih dalam pelaksanaan dengan kemajuan di tapak antara 21 hingga 97.3 peratus, manakala kontraktor penyiap bagi dua projek yang ditamatkan kontrak sebelum ini belum dilantik sementara 12 projek lagi masih belum dimulakan.

Analisis audit turut mendapati hanya 79.4 peratus kerja-kerja pengindahan sungai telah disiapkan dan hanya 50 (16.9 peratus) daripada 296 loji rawatan kumbahan berjaya dirasionalisasi atau dinaik taraf.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan