WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Bekas Pengurus Besar PPK Didakwa Pecah Amanah

04/08/2024 03:13 PM

ALOR SETAR, 4 Ogos (Bernama) -- Seorang bekas pengurus besar Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas dakwaan melakukan pecah amanah melibatkan wang RM30,000 milik agensi itu pada 2019.

Nurizah Noordin, 49, membuat pengakuan berkenaan selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya.  

Wanita itu didakwa melakukan pecah amanah dengan menunaikan sekeping cek PPK Lubuk Batu atas penama Roslin Allias bernilai RM30,000 untuk kegunaan tertuduh sendiri di sebuah bank di Jitra pada pada 3.30 petang, 30 Jan 2019.

Dia didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara tidak kurang dua tahun dan maksimum 20 tahun dengan sebatan dan denda.

Sementara itu, Roslin, 40, yang turut didakwa di mahkamah sama atas tuduhan bersubahat dengan Nurizah melakukan kesalahan berkenaan pada masa dan tempat sama, mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan itu dibacakan terhadapanya.

Roslin yang juga bekas timbalan pengurus besar PPK didakwa mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan dan dihukum di bawah Seksyen 409 kanun yang sama.

Hakim N. Priscilla Hemamalini kemudian membenarkan setiap tertuduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin setiap seorang selain diarah menyerahkan pasport masing-masing kepada mahkamah sehingga kes selesai dan menetapkan 5 Sept ini sebagai tarikh sebutan semula kes.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Mohd Zulfadli Azharudin, manakala kedua-dua tertuduh diwakili peguam Rafiee Noordin.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan