WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Indonesia Bersedia Anjurkan Pertunjukan Udara Antarabangsa Bali 2024

20/08/2024 08:05 PM

JAKARTA, 20 Ogos (Bernama-ANTARA) -- Indonesia bersedia menganjurkan Pertunjukan Udara Antarabangsa Bali (BIAS) dari 18 hingga 21 September 2024.

"Saya rasa persiapan untuk Pertunjukan Udara Antarabangsa Bali 2024 berjalan lancar, dan ramai pihak akan menyertainya," kata Menteri Penyelaras Hal Ehwal Maritim dan Pelaburan, Luhut Binsar Pandjaitan dalam satu kenyataan akhbar di sini pada Isnin.

Enam ribu orang daripada 100 pihak berkepentingan dalam sektor penerbangan dari 35 negara, serta wakil-wakil kerajaan dan menteri-menteri negara sahabat dijangka hadir pada BIAS 2024, lapor ANTARA.

Pandjaitan mengumumkan bahawa pelbagai syarikat terkemuka akan turut serta dalam acara ini, termasuk Airbus, Bell Helicopters, Boeing, Brahmos, Dassault Aviation, Embraer, Garuda Indonesia, Leonardo, Lion Air, MBDA, PT DI, Textron Aviation, dan Thales.

Menurut beliau, penganjuran BIAS 2024 adalah usaha kerajaan untuk mempamerkan potensi aeroangkasa dan pertahanan udara Indonesia kepada dunia antarabangsa.

Selain itu, Pandjaitan berkata  bahawa acara ini berpotensi meningkatkan pelaburan dan menjadi platform kerjasama untuk pemain industri di Indonesia.

Beliau juga mendedahkan bahawa Kerajaan Indonesia akan melancarkan Peta Jalan Bahan Api Penerbangan Mampan di BIAS 2024.

"Ini akan memastikan nilai tambah untuk ekonomi negara, mengekalkan keselamatan tenaga dalam sektor pengangkutan udara, dan menyumbang kepada komitmen penyahkarbonan Indonesia," katanya.

Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada negara-negara sahabat yang akan mempamerkan aset mereka dalam pertunjukan udara di BIAS, seperti Australia yang akan mempamerkan dua pesawat pejuang F35, dan Jerman yang akan mempamerkan pesawat Airbus A400M.

Menteri Pengangkutan Budi Karya Sumadi pula berkata bahawa pihaknya menyokong penuh BIAS 2024.

Beliau juga akan memastikan bahawa perkhidmatan pengangkutan udara di kawasan Bali akan terus berjalan seperti biasa sepanjang acara berlangsung.

-- BERNAMA-ANTARA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan