WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Sabah Ambil Alih Kuasa Pengurusan Buangan Terjadual Berkuat Kuasa 2026

28/08/2024 05:24 PM

KOTA KINABALU, 28 Ogos (Bernama) -- Kerajaan Sabah melalui Jabatan Perlindungan Alam Sekitar akan mengambil alih kuasa pengurusan buangan terjadual daripada Jabatan Alam Sekitar Persekutuan berkuat kuasa Januari 2026.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Christina Liew berkata perkara itu selaras dengan penurunan kuasa secara autonomi oleh Kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Sabah dalam pelaksanaan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) berkaitan alam sekitar.

“Perkara ini telah dipersetujui dalam mesyuarat Jemaah Menteri Sabah pada 21 Ogos 2024 yang dipengerusikan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata beberapa tindakan telah mula dilaksanakan Jabatan Perlindungan Alam Sekitar seperti membuat pindaan kepada Enakmen Perlindungan Alam Sekitar 2002 dan menggubal perundangan subsidiari berkaitan buangan terjadual.

Selain itu, jabatan itu juga menyediakan pelan pengurusan buangan terjadual di Sabah, membangunkan sistem pemantauan buangan terjadual dalam talian dan pembangunan kapasiti Jabatan Perlindungan Alam Sekitar dengan sokongan penuh Jabatan Alam Sekitar Persekutuan.

Beliau berkata penurunan kuasa secara autonomi oleh Kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Sabah dalam pelaksanaan MA63 berkaitan alam sekitar adalah secara berfasa dan bermula dengan pengurusan buangan terjadual.

-- BERNAMA



 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan