DUNIA > BERITA

PARTI DEMOKRAT TERPAKSA CARI PENGGANTI SELEPAS BIDEN TARIK DIRI - PENGANALISIS

22/07/2024 07:52 PM

Oleh Rohani Mohd Ibrahim

KUALA LUMPUR, 22 Julai (Bernama) -- Parti Demokrat kini terpaksa berusaha mencari calon pengganti bagi Presiden Joe Biden, yang telah mengumumkan menarik diri daripada perlumbaan untuk jawatan presiden Amerika Syarikat (AS), kata Felo Kanan Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura Dr Oh Ei Sun.

Bercakap melalui telefon dalam program Bernama TV, Bernama World mengenai Pilihan Raya AS 2024 - Biden Out, beliau berkata bahawa walaupun Presiden Biden sendiri menyokong pencalonan Naib Presiden Kamala Harris, ia tidak dijamin.

"Kerana calon penyandang tidak boleh sewenang-wenangnya mengatakan: 'Saya tidak bertanding (untuk jawatan presiden) dan saya menyokong calon lain.' Pada prinsipnya, anda perlu melalui satu lagi pusingan pemilihan atau sekurang-kurangnya beberapa bentuk pengundian dalam parti untuk memilih seorang calon. Jadi, pertama, mereka (Parti Demokrat) perlu menyelesaikan itu dahulu," tambahnya.

Menurut Oh, calon Parti Demokrat perlu melakukan pengumpulan dana kerana kini kurang daripada empat bulan sebelum pilihan raya dan calon itu perlu menentang pencalonan bekas presiden Donald Trump yang semakin kuat.

Ketika ditanya bagaimana keluarnya Biden akan mempengaruhi masa depan politik Harris, beliau berkata bahawa Harris adalah pilihan yang paling wajar, kerana beliau telah menjadi naib presiden selama hampir empat tahun dan telah bekerja dengan baik dengannya.

"Tetapi terdapat juga beberapa pemimpin lain yang sangat bercita-cita tinggi dalam Parti Demokrat, yang terdiri daripada beberapa gabenor hingga beberapa senator, yang pastinya akan mengatakan bahawa mereka lebih layak, lebih sesuai, dan lebih berkemungkinan menang berbanding Kamala Harris," katanya.

Oh berkata perbalahan dalaman dalam Parti Demokrat tidak boleh berlarutan kerana mereka tidak mempunyai masa untuk melayani perkara itu dan masih perlu menentang bekas presiden Donald Trump.

Apabila ditanya sama ada beliau menjangkakan Parti Republikan akan menyesuaikan strategi mereka berikutan perkembangan terkini, beliau berkata sejak beberapa minggu kebelakangan ini kem Trump dipenuhi dengan kegembiraan atas prestasi buruk Biden dalam debat presiden.

Dengan mengandaikan Harris adalah calon untuk Parti Demokrat, beliau berkata Republikan akan menumpukan perhatian pada rekod liberalnya, seperti proimigresen, hak propengguguran dan banyak agenda liberal lain untuk meyakinkan rakyat Amerika agar tidak mengundinya.

Mengulas mengenai faktor-faktor yang menyumbang kepada keputusan Biden untuk menarik diri daripada perlumbaan presiden, Oh berkata motivasi segera adalah pujukan oleh pemimpin kanan Demokrat dan mereka dari Kongres, Senat dan Dewan Perwakilan.

Beliau berkata di belakang tabir mereka telah berusaha sedaya upaya untuk memujuk Biden menarik diri daripada pencalonannya kerana prestasi buruknya dalam debat presiden dengan Trump, yang mengukuhkan tanggapan ramai bahawa mungkin beliau tidak mempunyai stamina untuk meneruskan kedua-dua pencalonan ini dan jawatan presiden masa depan.

Media sebelum ini melaporkan bahawa Biden menarik diri daripada perlumbaan untuk jawatan presiden AS pada Ahad dan menyokong Harris sebagai calon Parti Demokrat.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan