DUNIA > BERITA

BIDEN KEMBALI KE RUMAH PUTIH SELEPAS BEBERAPA HARI PENGASINGAN COVID

24/07/2024 07:55 PM

WASHINGTON, 24 Julai (Bernama-Anadolu) -- Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden tiba semula di Rumah Putih pada Selasa selepas beberapa hari diasingkan akibat COVID-19 dan di tengah-tengah khabar angin mengenai kesihatannya.

Biden yang diuji positif COVID-19 Rabu lepas, telah menjalani pengasingan di rumah percutiannya di Pantai Rehoboth, Delaware, lapor Agensi Anadolu.

Beliau memberi hormat dan tersenyum kepada wartawan yang menjerit soalan ketika beliau keluar dari iring-iringan kenderaannya di Pangkalan Tentera Udara Dover sebelum menaiki Air Force One.

"Tonton dan dengar. Mengapa anda tidak menunggu dan mendengar apa yang saya katakan?" Biden berkata ketika ditanya mengenai ucapan Pejabat Ovalnya yang ditetapkan pada petang Rabu.

Seorang lagi wartawan bertanya mengapa Biden menarik diri daripada pilihan raya presiden, yang beliau menoleh dan ketawa sebelum berjalan ke kereta negara presiden, yang digelar "The Beast."

Biden akan berucap kepada negara dari Pejabat Oval pada Rabu selepas beliau mengumumkan menarik diri daripada perlumbaan presiden melalui hantaran di platform X pada hujung minggu.

Pengumumannya dibuat selepas desakan yang semakin meningkat daripada kumpulan Demokrat yang menggesanya untuk menamatkan kempen pemilihan semula berikutan prestasi debat yang lemah menentang calon Republikan Donald Trump pada Jun yang seterusnya menimbulkan persoalan tentang kecergasan mentalnya dan keupayaannya untuk mengalahkan bekas presiden itu pada November.

-- BERNAMA-ANADOLU


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan