DUNIA > BERITA

Warga Malaysia Di Uk Kekal Waspada Susulan Rusuhan Sasar Komuniti Islam

05/08/2024 11:19 PM

Oleh Nabilah Saleh

KUALA LUMPUR, 5 Ogos (Bernama) -- Hujung minggu lepas, beberapa siri rusuhan di seluruh United Kingdom telah menyebabkan masyarakat Malaysia berada dalam keadaan berjaga-jaga, terutamanya disebabkan insiden yang secara khusus menyasarkan masyarakat Islam di beberapa bandar.

Ismail Amsyar Mohd Said, seorang warga Malaysia berusia 38 tahun yang belajar di London, melaporkan perubahan ketara daripada protes aman pada mulanya kepada kekacauan yang lebih terarah di bandar seperti Liverpool, Manchester, Hull dan Southport.

Rusuhan itu bermula berikutan tikaman maut terhadap tiga kanak-kanak oleh seorang pemuda berusia 17 tahun di sebuah sekolah tarian di Southport, Merseyside, pada Isnin dan maklumat salah dalam talian berikutnya mengenai pelaku yang mencetuskan ketegangan di seluruh negara.

Rusuhan ganas pada hujung minggu telah menyebabkan rakyat Malaysia di UK gelisah, dengan ramai yang bimbang akan keselamatan mereka dan memilih untuk berada di dalam rumah.

"Pagi ini, saya dan rakan serumah menerima mesej di WhatsApp yang menyenaraikan lokasi berpotensi untuk protes akan datang. Kami tidak pasti sama ada ia tulen, tetapi lebih baik bersedia dan mengambil langkah berjaga-jaga yang perlu," kata Ismail, yang sedang mengikuti Sarjana Sains dalam Dasar Kesihatan, Perancangan dan Pembiayaan di London School of Economics (LSE) dan London School of Hygiene & Tropical Medicine (LSHTM).

Ismail menyuarakan keraguan tentang penyelesaian cepat kepada gangguan itu dan mencadangkan bahawa interaksi dengan penunjuk perasaan mungkin lebih berkesan daripada sekadar kecaman dan penangkapan.

"Penunjuk perasaan ini tidak mewakili penduduk UK secara meluas, yang sebahagian besarnya mengalu-alukan, membantu dan mesra. Majoriti mengecam tindakan ini dan malu dengan apa yang berlaku," tambahnya.

Menyoroti isu yang lebih mendalam yang dimainkan, Ismail menyatakan: "Ia lebih daripada sekadar perkauman atau didorong oleh politik. Ia adalah isu sistemik yang memerlukan kajian yang teliti dan inisiatif yang memihak kepada warga Britain."

Beliau juga menasihatkan masyarakat Malaysia di UK untuk mengelak aktiviti protes dan membiarkan pihak berkuasa tempatan mengendalikan situasi itu.

Atiqah Tarmuji, rakyat Malaysia yang menetap di Birmingham, melahirkan kebimbangan terhadap keselamatan anak-anaknya, terutama anak sulungnya yang berada di sekolah menengah.

"Dalam keadaan sekarang, saya sentiasa menekankan kepada anak-anak saya kepentingan bergerak secara berkumpulan dan tidak bersendirian," kata Atiqah.

Walaupun terdapat pergolakan di bandar-bandar lain, beliau menyifatkan Birmingham masih agak selamat pada masa temu bual dengan Bernama.

Sebagai tindak balas kepada keganasan yang semakin meningkat, Perdana Menteri UK Keir Starmer telah berjanji sokongan penuh kerajaan kepada pasukan polis untuk mengambil tindakan terhadap "pelampau" yang cuba "menyemai kebencian".

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan