EKONOMI > BERITA

Invest Malaysia 2024 Di Hong Kong Tarik 350 Pelabur, Capai AUM Lebih US$3 Trilion

12/09/2024 09:00 PM

KUALA LUMPUR, 12 Sept (Bernama) -- Bursa Malaysia Bhd yang menjadi hos Invest Malaysia 2024 (IM2024) di Hong Kong sebagai sebahagian daripada siri Invest Malaysia berjaya menarik lebih 350 pelabur termasuk mereka daripada sektor pendapatan tetap, ekuiti dan ekuiti swasta dengan gabungan aset di bawah pengurusan (AUM) melebihi US$3 trilion (US$1 = RM4.333).

IM2024 di Hong Kong merupakan bandar kewangan utama ketiga dalam sesi libat urus Bursa Malaysia dengan pelabur ekuiti di seluruh rantau ini.

Bursa Malaysia dalam satu kenyataan berkata FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) telah meningkat sebanyak 12.7 peratus tahun setakat ini setakat 11 September 2024 dan dijangka akan terus berkembang di sebalik petunjuk makroekonomi Malaysia yang kukuh. .

Petunjuk itu termasuk pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar yang kukuh, peningkatan pelaburan dan eksport dan mata wang paling kukuh dalam tempoh 18 bulan.

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz ketika menyampaikan ucaptama pada IM2024 telah mengetengahkan dasar pembaharuan perindustrian Malaysia, memfokuskan kepada Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP 2030) dan Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR).

Tengku Zafrul juga menjelaskan mengenai Strategi Semikonduktor Kebangsaan (NSS) Malaysia yang direka untuk memperkasakan daya saing sektor itu dan juga Strategi Pelaburan Hijau (GIS), objektifnya untuk menarik pelaburan bertemakan kemampanan dalam memacu pertumbuhan berdaya tahan negara.

Menerusi NSS, Malaysia sedang membina kekuatannya dalam proses ‘back-end’ (semikonduktor dipotong daripada wafer dan ditukar kepada produk) dan komponen Perhimpunan dan Ujian Penyumberan Luar (OSAT) dalam rantaian nilai industri global untuk bergerak ke dalam aktiviti bernilai lebih tinggi seperti reka bentuk litar bersepadu, pembungkusan termaju dan pembuatan peralatan.

Tengku Zafrul berkata pelabur, sama ada dalam industri atau pasaran saham, mencari dua faktor utama iaitu kejelasan dasar dan kekuatan pelaksanaan dasar.

“Usaha kami dalam kedua-dua bidang nampaknya membuahkan hasil berdasarkan peningkatan 18 peratus dalam pelaburan yang diluluskan untuk separuh pertama 2024 dan kenaikan 12.7 peratus dalam pasaran ekuiti Malaysia sepanjang tahun lalu.

“Ditambah dengan asas ekonomi kami yang kukuh, Malaysia menjadi destinasi serantau pilihan dengan pantas untuk pelaburan berkualiti tinggi di bawah rangka kerja ekonomi MADANI,” katanya.

IM2024 di Hong Kong memberi tumpuan kepada peluang pelaburan di bawah NSS dan GIS, kedua-duanya bertujuan untuk meningkatkan daya tahan dan kemampanan industri jangka panjang Malaysia serta meletakkan negara sebagai peneraju serantau dalam pembuatan dan teknologi hijau.

Inisiatif itu dijangka meningkatkan daya saing Malaysia sebagai sebuah negara perdagangan, keyakinan pelabur juga telah diperkukuh oleh usaha MITI untuk menambah baik kemudahan menjalankan perniagaan bersama-sama dengan kerjasama awam-swasta yang kukuh untuk menangani isu-isu utama seperti memastikan pekerja berkemahiran bersedia untuk mengisi kekosongan jawatan.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia Datuk Muhamad Umar Swift berkata Invest Malaysia terus menjadi platform utama bagi komuniti pelaburan global untuk menghargai sepenuhnya kedudukan Malaysia yang semakin berkembang sebagai destinasi pelaburan menarik dan mampan.

Acara Invest Malaysia seterusnya akan dianjurkan di Iskandar Puteri, Johor pada 26 September 2024 bagi mengetengahkan peluang pelaburan di Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura, katanya.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan