WANITA RUGI LEBIH RM100,000 TERPERDAYA TAWARAN KERJA MENERUSI WHATSAPP

17/07/2024 01:20 PM

JOHOR BAHRU, 17 Julai (Bernama) -- Seorang wanita mendakwa kerugian RM105,650 selepas terperdaya dengan tawaran pekerjaan secara dalam talian tidak wujud menerusi aplikasi WhatsApp, Rabu lepas. 

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara ACP Balveer Singh Mahindar Singh berkata mangsa yang berusia 41 tahun telah menerima satu pautan yang menawarkan peluang pekerjaan secara dalam talian daripada ‘Luxe Legacy’, selain menjanjikan komisen bagi setiap tugasan yang disiapkan.

Beliau berkata tawaran itu menjanjikan pulangan modal sebanyak 10 hingga 15 peratus daripada modal yang dilaburkan.

“Mangsa yang tertarik dengan komisen serta tugas mudah yang ditawarkan telah mendaftar sebelum melakukan 10 transaksi ke lima akaun berbeza yang diberikan dengan jumlah keseluruhan modal RM105,650, bermula Khamis hingga Sabtu lepas.

“Bagaimanapun, mangsa menyedari dirinya ditipu apabila mendapati laman web terbabit dan segala perbualan telah disekat sebelum membuat laporan polis, semalam,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan dan siasatan juga meliputi sama ada wujud penglibatan keldai akaun.

-- BERNAMA 



 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan