POLITIK > BERITA

Wanita UMNO Mahu Calon Wanita Kekal Di PRK DUN Mahkota

22/08/2024 09:15 PM

KUALA LUMPUR, 22 Ogos (Bernama) -- Wanita UMNO menuntut supaya calon yang bertanding bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Mahkota di Johor dipilih daripada sayap berkenaan.

Ketua Wanita UMNO Datuk Seri Dr Noraini Ahmad berkata ia bagi meneruskan legasi penyandang yang juga Exco Wanita UMNO Allahyarham Datuk Sharifah Azizah Syed Zain.

“Tak kan tak ada seorang calon wanita pun yang layak?...dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), kita kalah di DUN Mahkota ini, tetapi ketika PRN (Pilihan Raya Negeri) Johor, kepimpinan negeri Johor dan juga Presiden UMNO berani meletakkan kepercayaan kepada calon wanita.

“Walaupun kerusi ini bukan mudah untuk dimenangi dan kita bertembung empat penjuru, calon wanita telah berjaya menang dengan majoriti 5,166 undi, apa yang hendak dibuktikan lagi?” katanya dalam ucapan pada sesi penggulungan Perhimpunan Agung Wanita UMNO di sini hari ini. 

Kerusi DUN Mahkota kosong selepas Sharifah Azizah, 63, meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Enche’ Besar Hajjah Khalsom, Kluang pada 2 Ogos lepas.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan hari pengundian PRK itu pada 28 Sept, manakala tarikh penamaan calon dan pengundian awal masing-masing pada 14 dan 24 Sept.

Dalam Pilihan Raya Negeri Johor pada 2022, Ketua Wanita UMNO Kluang itu memenangi kerusi berkenaan menewaskan calon Pakatan Harapan Muhammad Tagiuddin Cheman, Mohamad Nor Lingan (Perikatan Nasional) dan Mohamed Noor Suleiman (Warisan).

Sementara itu, ketika ditemui Bernama, Noraini yang juga Pengerusi Wanita Barisan Nasional (BN) berkata pihaknya telah menyenaraikan beberapa nama yang kesemuanya anak tempatan untuk dipertimbangkan pucuk pimpinan sebagai calon bagi PRK berkenaan.

Beliau melahirkan keyakinan atas kemampuan calon wanita dengan mengambil kira rekod prestasi di tiga kerusi DUN di Johor iaitu Pulai Sebatang, Tenang dan Mahkota yang menyaksikan kesemua calon wanita berjaya merampas kembali kerusi berkenaan. 

Noraini turut memberi jaminan jentera wanita akan bekerja keras bagi memastikan kemenangan berpihak kepada parti. 

“Kekuatan wanita apabila bekerja, dia turun padang dan laksanakan dengan sebaiknya. Insya-Allah sekiranya amanah diberikan kepada kami, kita hendak buat yang terbaik itu yang kita harap kepimpinan parti dapat mempertimbangkan tuntutan daripada Wanita UMNO,” katanya. 

Ketua Pemuda UMNO Dr Muhamad Akmal Saleh dalam ucapan penggulungannya pula mencadangkan Ketua Pemuda UMNO Kluang Syed Hussien Syed Abdullah dipertimbangkan pucuk pimpinan sebagai calon PRK DUN Mahkota.

“Tapi kita berjiwa besar, jika Syed Hussien tidak tercalon, kita (tetap) kena menangkan parti kita. Saya minta usul ini dibawa ke mesyuarat Majlis Tertinggi. Kita beri jaminan calon kita adalah yang berkhidmat,” katanya disambut sorakan daripada perwakilan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan