SUKAN > BERITA

KONTINJEN SELANGOR MUKTAMADKAN 704 ATLET BAWA CABARAN DI SUKMA 2024

18/07/2024 04:21 PM

SHAH ALAM, 18 Julai (Bernama) -- Sebanyak 704 atlet dan 213 pegawai akan mewakili kontinjen Selangor ke Sukan Malaysia (SUKMA) 2024 di Sarawak berlangsung pada 17 hingga 24 Ogos ini.

Pengarah Eksekutif Majlis Sukan Negeri (MSN) Selangor Mohamad Nizam Marjugi berkata kesemua atlet dan pegawai termasuk jurulatih yang disenaraikan ke temasya dwitahunan kebangsaan itu sebelum tarikh tutup pendaftaran pada 5 Julai lepas.

Beliau berkata sebagai persiapan, kesemua atlet bertanding akan diuji melalui siri perlawanan persahabatan untuk mengukur tahap kesediaan mereka bagi menghadapi saingan di Sarawak kelak.

“Kontinjen Selangor sudah memutuskan senarai 704 atlet ke SUKMA dan kesemua mereka kini memasuki fasa akhir latihan dan persediaan pasukan.

“Semua pasukan akan menjalani latihan pusat mengikut sukan masing-masing selama dua minggu sebelum berangkat ke Sarawak secara berperingkat,” katanya kepada Bernama.

Mohamad Nizam berkata Selangor yang pernah muncul juara keseluruhan sebanyak sembilan kali, menyasarkan 61 pingat emas pada edisi kali ini dengan acara renang, olahraga, memanah, tenis dan badminton menjadi sandaran utama menyumbang pingat.

Bagi acara berpasukan pula, beliau berkata bola sepak lelaki, bola tampar, sepak takraw dan bola keranjang dijangka berpotensi menyumbang pingat emas buat kontinjen Selangor.

“Selangor mempunyai barisan atlet yang seimbang dan setiap sukan boleh menyumbang sekurang-kurangnya satu pingat emas.

“Pada masa sama kita mahu dan yakin setiap atlet bagi sukan tumpuan mampu beraksi cemerlang dan menghadiahkan kilauan emas untuk Selangor,” katanya.

Selangor yang akan mengambil bahagian dalam 37 jenis sukan itu mendapat suntikan moral awal daripada Raja Muda Selangor Tengku Amir Shah Sultan Sharafuddin Idris Shah yang berkenan untuk bersama-sama kontinjen negeri ke temasya kali ini, sekali gus membakar semangat atlet untuk mempamerkan aksi terbaik mereka.

Beliau berkata pada 3 Ogos, kesemua atlet bertanding akan diberikan taklimat berkaitan doping serta pengurusan kecederaan disusuli dengan majlis penyerahan bendera kontinjen oleh Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari.

Pada SUKMA 2022, Selangor meraih 130 pingat keseluruhan terdiri daripada 31 emas, 55 perak dan 44 gangsa untuk menduduki tempat kelima keseluruhan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan