WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Cendekiawan Berkumpul Di Jakarta Untuk Sidang Kemuncak Badan Pemikir ASEAN Yang Pertama

10/09/2024 04:12 PM

JAKARTA, 10 Sept (Bernama) -- Lebih 50 cendekiawan, pakar penyelidik dan ahli akademik di seluruh rantau berkumpul di Jakarta untuk Sidang Kemuncak Badan Pemikir ASEAN (ATTS) pertama untuk membincangkan cabaran geopolitik dan ekonomi utama yang sedang dihadapi ASEAN.

ATTS selama dua hari - anjuran Rangkaian Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa ASEAN (ASEAN-ISIS) bagi menyokong Sekretariat ASEAN dan GIZ, agensi pembangunan Pejabat Luar Persekutuan Jerman - telah dibuka oleh setiausaha agung ASEAN Dr Kao Kim Hourn pada Selasa di Ibu Pejabat ASEAN.

ATTS menampilkan perbincangan panel yang bertujuan untuk membangunkan cadangan dasar yang boleh diambil tindakan mengenai bidang kritikal seperti integrasi ekonomi, daya tahan iklim, peranan strategik ASEAN di Indo-Pasifik, dan hubungannya dengan rakan dialog utama.

"Sidang kemuncak itu dijangka menghasilkan cadangan strategik yang akan dibentangkan untuk dipertimbangkan pada Sidang Kemuncak ASEAN ke-44 dan ke-45 akan datang di Laos bulan depan," kata Kao.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan